Het tijdsverschil tussen Nederland en Australië of Nieuw-Zeeland is groot en vervelend. Laten we daar heel eerlijk over zijn. Betekent dat dan dat je de eerste week een verschrikkelijk slaap ritme gaat hebben? Nee, dat hoeft absoluut niet. Met deze 7 tips voorkom je je jetlag nog vóór aankomst Down Under.

Begin op tijd, bedenk een plan

Probeer van tevoren een plan uit te denken en daar dagen van tevoren al mee te beginnen. Een voorbeeld: je hebt op zaterdag een vlucht om 10 uur ’s avonds. Je vliegt naar Dubai in 6 uur, hebt daar een stop-over van 2 uur en vliegt dan in 16,5 uur naar Auckland. Je komt daar om 11 uur ’s ochtends lokale tijd aan. Jouw strategie: begin op donderdagavond al met vroeg naar bed gaan (rond 10 uur ‘s avonds). Hierdoor bereid je je lichaam voor zodat je op de dag van de vlucht ook rond 10 uur naar bed kan, oftewel, het tijdstip waarop je vliegt. Vervolgens slaap je 6 uur en ben je tijdens je tussenstop wakker. Je blijft dan nog 8 uur wakker, om de laatste 8,5 uur van je vlucht te slapen. Wanneer je dan wakker wordt, is het 11 uur ’s ochtends en heb je hopelijk niet te veel last van een jetlag.

Drink koffie of eet een gezonde snack

Wat helpt er nou beter tegen vermoeidheid dan een heerlijke kop koffie? Door de cafeïne blijf je lekker wakker en kun je je ritme een beetje sturen. Het is ook een beetje placebo; je weet dat je koffie hebt gedronken en wat meer wakker zult zijn, dus ben je dat ook. Hou je niet van koffie? Dan kun je ook gaan voor een gezonde snack. Snacks met veel suiker geven je alleen een snelle energie boosts maar gezonde snacks geven je energie voor op de langere termijn. Denk aan een handje noten of een wortel.

Ga dingen doen

Zorg ervoor dat je bezig blijft. Geef je lichaam geen gelegenheid om in te kakken. We hebben het hier niet over rondjes hardlopen of iets anders super intensiefs, maar gewoon over een wandeling maken of een praatje met iemand aanknopen. Zo blijven je hersenen actief. Als je iets doet wat je leuk vindt, gaat de tijd ook nog eens snel.

Kijk niet onafgebroken naar het scherm

Je lichaam wordt rusteloos van zoveel licht. Het is niet makkelijk met al die leuke films en spelletjes op het scherm in het vliegtuig, maar probeer dit af te wisselen met het lezen van tijdschriften en boeken of het praten met je buurman of –vrouw.

Neem slaappillen

Met slaappillen kun je je ritme sturen. Je kunt ze gewoon bij de drogist kopen, die kan jou adviseren over de sterkte en soort. Neem ze wel mee in de originele verpakking voor het geval de douane vragen gaat stellen. Wil je liever niet slapen op “medicatie”? Probeer dan slaapverwekkende voeding zoals banaan, kersen, yoghurt, dadels of pindakaas.

Zorg voor comfort in het vliegtuig

Maak het jezelf zo comfortabel mogelijk in het vliegtuig: neem een kussen mee, eventueel een dekentje, oordopjes, genoeg water, je eigen oortjes, een oogmasker, iets om je op te frissen en genoeg tijdschriften. Doe je schoenen uit en zet je stoel iets naar achteren.

Gun jezelf wat tijd na aankomst

Natuurlijk wil jij alles uit je buitenlandse stage halen en wil je na aankomst zo snel mogelijk de stad verkennen. Maar geef jezelf geen belangrijke taken op de dag na aankomst. Eigenlijk ook niet de dag erna. Gun jezelf zeker vier dagen om bij te komen van je jetlag. Ga bijvoorbeeld lekker door je nieuwe stad wandelen, verken de supermarkt en maak kennis met de buren, maar ga nog geen bankrekening openen of telefoonabonnement regelen. Zorg er wel voor dat je bezig blijft en zo snel mogelijk in het ritme komt van je nieuwe stage land.

Het verschilt per persoon of je last zal hebben van een jetlag. Sommigen hebben er helemaal geen last van terwijl anderen er een aantal dagen mee zitten. Wanneer je aankomt in Australië of Nieuw-Zeeland voor jouw buitenlandse stage, verwelkomen we je graag en helpen je waar nodig bij het wennen aan je nieuwe land en tijdzone. Heb je onze hulp nodig? Stuur gerust een mail via info@stagereizen.nl.

Kun je niet wachten om op zoek te gaan naar jouw buitenlandse stage in Australië of Nieuw-Zeeland? Doe dan nu onze gratis Stage Check.