Het voorkomen van een jetlag

Het tijdsverschil tussen Nederland en Australië of Nieuw-Zeeland is groot en vervelend. Laten we daar heel eerlijk over zijn. Betekent dat dan dat je de eerste week een verschrikkelijk slaap ritme gaat hebben? Nee, dat hoeft absoluut niet. Met deze tips ben jij in no time klaar voor je nieuwe leef ritme.

Begin op tijd, denk aan plan uit

Probeer van tevoren een plan uit te denken en daar dagen van tevoren al mee te beginnen. Een voorbeeld: je hebt op zaterdag een vlucht om 10 uur ’s avonds. Je vliegt naar Dubai in 6 uur, hebt daar een stop-over van 2 uur en vliegt dan in 16,5 uur naar Auckland. Je komt daar om 11 uur ’s ochtends lokale tijd aan. Het liefst begin je dan op donderdagavond al met vroeg slapen. Als het kan lig je 9 uur in je bedje, maar dat wordt waarschijnlijk 10 uur. Op vrijdag ga je dan ook om 10 uur naar bed, zodat je op de dag van de vlucht ook om 10 uur naar bed kan, oftewel, wanneer je vliegt. Je slaapt dan 6 uur, bent tijdens je tussenstop wakker en koopt daar koffie. Je blijft dan nog 8 uur wakker, om de laatste 8,5 uur van je vlucht te slapen. Wanneer je dan wakker wordt, is het 11 uur ’s ochtends. Vrij laat om wakker te worden, maar beter dan midden in de nacht! Dit is het plan. Het gaat waarschijnlijk iets anders verlopen; je zit naast een baby, je kunt niet slapen, ze maken je wakker voor eten… lees hiervoor ook de overige tips.

Drink koffie of eet een gezonde snack

Wat helpt er nou beter tegen vermoeidheid dan een heerlijke kop koffie? Door de cafeïne blijf je lekker wakker en kun je je ritme een beetje sturen. Het is ook een beetje placebo; je weet dat je koffie hebt gedronken en wat meer wakker zult zijn, dus ben je dat ook. Hou je niet van koffie? Dan kun je ook gaan voor een gezonde snack. Snacks met veel suiker geven je alleen een snelle energie boosts maar gezonde snacks geven je energie voor op de langere termijn. Denk aan een handje noten of een wortel.

Ga dingen doen

Zorg ervoor dat je bezig blijft. Geef je lichaam geen gelegenheid om in te kakken. We hebben het hier niet over rondjes hardlopen of iets anders super intensiefs, maar gewoon over een wandeling maken of een praatje met iemand aanknopen. Zo blijven je hersenen actief. Als je iets doet wat je leuk vindt, gaat de tijd ook nog eens snel.

Kijk niet onafgebroken naar het scherm

Je lichaam wordt rusteloos van zoveel licht. Het is niet makkelijk met al die leuke films en spelletjes op het schermpje in het vliegtuig, maar probeer dit af te wisselen met het lezen van tijdschriften en boeken of het praten met je buurman of –vrouw.

Neem slaappillen

Met slaappillen kun je je ritme sturen. Je kunt ze gewoon bij de drogist kopen, die kan jou adviseren over de sterkte en soort. Neem ze wel mee in de originele verpakking voor het geval de douane lastig gaat doen. Wil je liever niet slapen op “medicatie”? Probeer dan slaapverwekkende voeding zoals banaan, kersen, yoghurt, dadels of pindakaas.

Zorg voor comfort in het vliegtuig

Bereid je goed voor: neem een lekker kussentje mee, eventueel een dekentje, oordopjes, genoeg water*, je eigen oortjes, een oogmasker, iets om je op te frissen en genoeg tijdschriften. Over het water: gooi je flesje voor de douane wel leeg, want je mag geen grote liquids in je handbagage hebben. Je kunt ook een flesje water kopen, om het risico niet te lopen dat je flesje wordt weggegooid.

Gun jezelf wat tijd na aankomst

Natuurlijk wil jij alles uit je buitenlandse stage halen en wil je zo snel mogelijk de stad verkennen. Maar geef jezelf geen belangrijke taken op de dag na aankomst. Eigenlijk ook niet de dag na aankomst. Ga lekker door je nieuwe stad wandelen, verken de supermarkt en maak kennis met de buren, maar ga nog geen bankrekening openen of telefoonabonnement regelen. Gun jezelf zeker vier dagen na aankomst om bij te komen van je jetlag.

2018-03-31T15:12:07+00:00